Asset Publisher Asset Publisher

Media społecznościowe

Centrum Informacyjne LP prowadzi obecnie cztery profile na Facebooku – główny Lasów Państwowych, Żubry Online, Bieliki Online oraz Rybołowy Online. Wspieramy też administratorów profili nadleśnictw i prowadzimy kanał Lasów Państwowych na YouTube.

Portale społecznościowe już od kilku lat doskonale się sprawdzają jako narzędzia promocji i edukacji. Umożliwiają dialog z ludźmi do tej pory niezainteresowanymi działalnością Lasów Państwowych. Pozwalają na kształtowanie swego rodzaju ambasadorów, którzy – zaangażowani w sprawy Lasów – biorą udział w dyskutowaniu na ich temat i promują nasze komunikaty.

Główny profil Lasów Państwowych

Centrum Informacyjne Lasów Państwowych prowadzi również na Facebooku główny profil Lasów Państwowych. Powstał on pod koniec 2015 roku. W ciągu kilku pierwszych tygodni zdobył kilka tysięcy fanów. Wyjściowa liczba fanów na początku 2017 roku wynosiła 30 tys., obecnie główny profil Lasów Państwowych polubiło ponad 57 tys. Średni dzienny zasięg odbiorców to 80 tys. osób.

Na leśnym funpage'u poruszane są tematy z zakresu gospodarki leśnej, turystyki czy botaniki. Tam także miłośnicy przyrody znajdą ciekawe informacje ze świata zwierząt i roślin, a osoby lubiące gotować wyłowią przepisy z „kuchni niebanalnej", czyli opierającej się na składnikach z darów lasu. Oprócz autorskich postów udostępniane są najciekawsze informacje z profili poszczególnych nadleśnictw.
Administratorzy profilu, czyli pracownicy LP pracujący w poszczególnych nadleśnictwach, udostępniają także treści z innych instytucji, np. Ministerstwa  Środowiska, parków narodowych czy instytucji oświatowych.

Bieliki online

Obecnie profil ma 21 000 fanów. Przez cały czas trwania projektu udało nam się zbudować społeczność, która do tej pory pozostaje z nami i ze sobą nawzajem w kontakcie, wymieniając się obserwacjami ornitologicznymi oraz uwagami pomagającymi nam w przyszłych pracach. Dzięki profilowi leśnicy zaistnieli w świadomości miłośników natury jako liderzy i eksperci w dziedzinie ochrony przyrody.

Żubry online

Obecnie profil ma 108 835 fanów. Oglądanie transmisji stało się popularne zwłaszcza przez studentów w trakcie sesji. Razem z nimi na Facebooku fani dokumentują prawie każdą chwilę na polanie. Powstała społeczność, której bliskie są losy gości polany – żubrów, jeleni, dzików i skrzydlatych mieszkańców puszczy.

W 2013 r. profil otrzymał nagrodę „Złote Szpalty" w kategorii „Medium elektroniczne" w konkursie „Szpalty Roku". Jury konkursu doceniło w nim „zbudowanie społeczności zainteresowanej tematyką lasów i mądre wykorzystanie Facebooka".

Rybołowy online

To najmłodszy projekt transmisji online uruchomiony przez CILP.  Po raz pierwszy internauci mogli obejrzeć parę tych rzadkich ptaków w 2014 r. Po pięciu miesiącach transmisji do ptasiego domu zaglądano ponad 100 tys. razy. Oprócz Polaków życie ptasiej rodziny zafascynowało Niemców, Anglików, Francuzów, a nawet mieszkańców innego kontynentu – Amerykanów. Profil rybołowów ma ponad 6 200 fanów.

Wsparcie dla profili nadleśnictw

CILP organizuje cykliczne szkolenia dla administratorów leśnych profili na Facebooku. Profile nadleśnictw odnotowują wysokie zaangażowanie fanów, którzy komentują zamieszczane przez leśników posty i sami je tworzą (lista leśnych profili). Liczba fanpage’y prowadzonych przez jednostki LP w 2017 r. wzrosła ze 160 do 209. Obecnie profile Lasów Państwowych mają łącznie ponad 500 tys. fanów.

Stworzyliśmy platformę wsparcia dla ponad 200 administratorów. Na forum „Lasy Social Media" dzielimy się doświadczeniami, wspieramy działania promocyjne i doskonalimy kompetencje w zakresie prowadzenia profili leśnych. Ponieważ jesteśmy w stałym kontakcie z administratorami, udaje nam się wypracowywać wspólne stanowiska i działania.

Kanał na YouTube

CILP prowadzi dwa kanały Lasów Państwowych na portalu YouTube. Oficjalny kanał Lasów Państwowych w serwisie YouTube od 2016 r. występuje pod nazwą Telewizja Lasów Państwowych. Jego celem jest m.in. relacjonowanie wydarzeń związanych z Lasami Państwowymi, przedstawianie oficjalnych stanowisk kierownictwa LP, promocja leśnictwa czy edukacja przyrodniczo-leśna.
Kanał skierowany jest przede wszystkich do osób zawodowo związanych z Lasami Państwowymi: pracowników LP, przedstawicieli przemysłu drzewnego, studentów uczelni leśnych i uczniów techników leśnych, pracowników organizacji pozarządowych, naukowców i wszystkich, którzy interesują się Lasami Państwowymi przede wszystkim jako organizacją.

Na kanale zamieszczane są także m.in. reportaże terenów, które w sierpniu 2017 roku zniszczyły huraganowe wiatry, o pracy strażników leśnych w Puszczy Białowieskiej, o odkryciach archeologów w Puszczy czy tworzeniu Leśnego Ogrodu Botanicznego w Marszewie.

W 2017 r. na kanale Lasów Państwowych zamieszczonych zostało ponad 250 filmów (rok wcześniej 170; w sumie jest ich 950). Kanał w ciągu roku zyskał 3500 subskrybentów (łącznie ma ich ponad 8300).

W październiku 2016 roku CILP stworzyło drugi kanał Lasów Państwowych w serwisie YouTube: Echa Leśne TV, jest skierowany do miłośników przyrody, turystów, grzybiarzy, osób uprawiających w lasach sporty i wszystkich tych, którzy interesują się lasami hobbystycznie.                 
Na kanale tym w przystępny i ciekawy sposób przedstawiono pracę leśników i procesy zachodzące w lasach, można tam też dowiedzieć się, jak spędzać czas w lesie.

Najważniejszą pozycją kanału jest cotygodniowy cykl „Oblicza lasów” prowadzony w terenie przez leśników.
W 2017 r. opublikowano prawie 40 odcinków cyklu. Można się z nich dowiedzieć m.in. jak palić drewnem bez smogu, dlaczego w Polsce rośnie tyle sosny, czy jak dobrze posadzić drzewo.

Na kanale pojawiają się także relacje z imprez otwartych dla każdego, jak festyny, biegi, a także z wydarzeń w samych lasach, jak np. akcji ratowania zwierząt. Ponadto publikowane są także krótkie filmy z ciekawostkami dotyczącym zwierząt i roślin, m.in. tzw. topki oraz filmy relaksacyjne łączące piękne widoki lasów z odprężającą muzyką. W 2017 r. na kanale Echa Leśne TV zamieszczonych zostało 65 filmów.

 Łącznie filmy zostały wyświetlone prawie 2,5 mln razy (w 2016 r. - ponad 30 tys. razy). Obecnie kanał  ma ponad 32 tys. subskrybentów (w 2016 r. było to 898 subskrybentów).