Wydawca treści Wydawca treści

Media społecznościowe

Centrum Informacyjne LP prowadzi obecnie cztery profile na Facebooku – główny Lasów Państwowych, Żubry Online oraz Bieliki Online. Wspieramy też administratorów profili nadleśnictw i prowadzimy kanał Lasów Państwowych na YouTube.

Portale społecznościowe już od kilku lat doskonale się sprawdzają jako narzędzia promocji i edukacji. Umożliwiają dialog z ludźmi do tej pory niezainteresowanymi działalnością Lasów Państwowych. Pozwalają na kształtowanie swego rodzaju ambasadorów, którzy – zaangażowani w sprawy Lasów – biorą udział w dyskutowaniu na ich temat i promują nasze komunikaty.

Główny profil Lasów Państwowych

Centrum Informacyjne Lasów Państwowych prowadzi również na Facebooku główny profil Lasów Państwowych. Powstał on pod koniec 2015 roku. W ciągu kilku pierwszych tygodni zdobył kilka tysięcy fanów. Wyjściowa liczba fanów na początku 2017 roku wynosiła 30 tys., obecnie główny profil Lasów Państwowych polubiło ponad 70 tys. osób.

W porównaniu z 2017 r. przybyło ponad 15 tys. osób lubiących profil LP (w 2017 r. było 55 tys. fanów). Średnio posty zamieszczone na profilu głównym były czytane przez 91 proc. fanów śledzących profil.

Na leśnym funpage'u poruszane są tematy z zakresu gospodarki leśnej, turystyki czy botaniki. Tam także miłośnicy przyrody znajdą ciekawe informacje ze świata zwierząt i roślin, a osoby lubiące gotować wyłowią przepisy z „kuchni niebanalnej", czyli opierającej się na składnikach z darów lasu. Oprócz autorskich postów udostępniane są najciekawsze informacje z profili poszczególnych nadleśnictw.


Administratorzy profilu, czyli pracownicy LP pracujący w poszczególnych nadleśnictwach, udostępniają także treści z innych instytucji, np. Ministerstwa Środowiska, parków narodowych czy instytucji oświatowych.

Żubry online

Obecnie profil ma ponad 108 tys. fanów. Oglądanie transmisji stało się popularne zwłaszcza przez studentów w trakcie sesji. Razem z nimi na Facebooku fani dokumentują prawie każdą chwilę na polanie. Powstała społeczność, której bliskie są losy gości polany – żubrów, jeleni, dzików i skrzydlatych mieszkańców puszczy.


W 2013 roku  profil otrzymał nagrodę „Złote Szpalty" w kategorii „Medium elektroniczne" w konkursie „Szpalty Roku". Jury konkursu doceniło w nim „zbudowanie społeczności zainteresowanej tematyką lasów i mądre wykorzystanie Facebooka".
 

 

Rybołowy online

To najmłodszy projekt transmisji online uruchomiony przez CILP. Obecnie jest profil dla miłośników tych ptaków jest prowadzony przez osoby z nadleśnictw oraz zaangażowane w projekt ochrony rybołowów współfinansowany przez LP. 

Po raz pierwszy internauci mogli obejrzeć parę tych rzadkich ptaków w 2014 r. Po pięciu miesiącach transmisji do ptasiego domu zaglądano ponad 100 tys. razy. Oprócz Polaków życie ptasiej rodziny zafascynowało Niemców, Anglików, Francuzów, a nawet mieszkańców innego kontynentu – Amerykanów. Profil rybołowów ma ponad 6 600 fanów.

 

Bieliki online

Obecnie profil ma 21 000 fanów. Przez cały czas trwania projektu udało nam się zbudować społeczność, która do tej pory pozostaje z nami i ze sobą nawzajem w kontakcie, wymieniając się obserwacjami ornitologicznymi oraz uwagami pomagającymi nam w przyszłych pracach. Dzięki profilowi leśnicy zaistnieli w świadomości miłośników natury jako liderzy i eksperci w dziedzinie ochrony przyrody.


Wsparcie dla profili nadleśnictw

CILP organizuje cykliczne szkolenia dla administratorów leśnych profili na Facebooku. Profile nadleśnictw odnotowują wysokie zaangażowanie fanów, którzy komentują zamieszczane przez leśników posty i sami je tworzą (lista leśnych profili). Liczba fanpage’y prowadzonych przez jednostki LP w 2018 roku wzrosła do 236 profili. Obecnie profile Lasów Państwowych mają łącznie ponad 500 tys. fanów.

Pracownicy Redakcji Prasy Leśnej wspierają administratorów leśnych profili. Dzielą się doświadczeniami, wspierają działania promocyjne i doskonalą kompetencje w zakresie prowadzenia profili leśnych. Ponieważ jesteśmy w stałym kontakcie z administratorami, udaje nam się wypracowywać wspólne stanowiska i działania.

Miesięczny zasięg wszystkich fanpage’y prowadzonych przez Lasy Państwowe osiągnął zasięg 4,5 mln odbiorców.

CILP przeprowadził skoordynowane akcje informacyjno-wizerunkowe, w które zaangażowanych było kilkadziesiąt leśnych fanpage’y, polegające na przygotowaniu postu opatrzonego wspólnym hasłem, hasztagiem i opublikowaniu jego w tym samym czasie w ramach kampanii „Lasy Państwowe. Dla lasu, dla ludzi”.