Wydawca treści
Media społecznościowe
Centrum Informacyjne LP prowadzi obecnie cztery profile na Facebooku – główny Lasów Państwowych, Żubry Online, Rybołowy Online oraz Bieliki Online. Wspieramy też administratorów profili nadleśnictw i prowadzimy kanał Lasów Państwowych na YouTube.
Portale społecznościowe już od kilku lat doskonale się sprawdzają jako narzędzia promocji i edukacji. Umożliwiają dialog z ludźmi do tej pory niezainteresowanymi działalnością Lasów Państwowych. Pozwalają na kształtowanie swego rodzaju ambasadorów, którzy – zaangażowani w sprawy Lasów – biorą udział w dyskutowaniu na ich temat i promują nasze komunikaty.
-
Główny profil Lasów Państwowych
Centrum Informacyjne Lasów Państwowych prowadzi również na Facebooku główny profil Lasów Państwowych. Powstał on pod koniec 2015 roku. W ciągu kilku pierwszych tygodni zdobył kilka tysięcy fanów. Wyjściowa liczba fanów na początku 2017 roku wynosiła 30 tys., obecnie główny profil Lasów Państwowych polubiło prawie 124 tys. osób.
Średni dzienny zasięg postów wyniósł ponad 130 tys., co w skali roku stanowiło zasięg na poziomie niemal 48 mln.
Na leśnym funpage'u poruszane są tematy z zakresu gospodarki leśnej, turystyki czy botaniki. Tam także miłośnicy przyrody znajdą ciekawe informacje ze świata zwierząt i roślin, a osoby lubiące gotować wyłowią przepisy z „kuchni niebanalnej", czyli opierającej się na składnikach z darów lasu. Oprócz autorskich postów udostępniane są najciekawsze informacje z profili poszczególnych nadleśnictw.
Administratorzy profilu, czyli pracownicy LP pracujący w poszczególnych nadleśnictwach, udostępniają także treści z innych instytucji, np. Ministerstwa Środowiska, parków narodowych czy instytucji oświatowych.
W 2019 roku profil główny LP zdobył główną nagrodę w konkursie Power of Content Marketing Awards w kategorii Content marketing – rolnictwo i pokrewne za „autentyczny content budujący zaangażowanie”.
-
Żubry online
Obecnie profil ma prawie 108 tys. fanów. Oglądanie transmisji stało się popularne zwłaszcza przez studentów w trakcie sesji. Razem z nimi na Facebooku fani dokumentują prawie każdą chwilę na polanie. Powstała społeczność, której bliskie są losy gości polany – żubrów, jeleni, dzików i skrzydlatych mieszkańców puszczy.
W 2013 roku profil otrzymał nagrodę „Złote Szpalty" w kategorii „Medium elektroniczne" w konkursie „Szpalty Roku". Jury konkursu doceniło w nim „zbudowanie społeczności zainteresowanej tematyką lasów i mądre wykorzystanie Facebooka".
Wsparcie dla profili nadleśnictw
CILP organizuje cykliczne szkolenia dla administratorów leśnych profili na Facebooku. Profile nadleśnictw odnotowują wysokie zaangażowanie fanów, którzy komentują zamieszczane przez leśników posty i sami je tworzą (lista leśnych profili). Liczba fanpage’y prowadzonych przez jednostki LP w 2018 roku wzrosła do 236 profili. Obecnie profile Lasów Państwowych mają łącznie ponad 500 tys. fanów.
Pracownicy Zespołu Mediów wspierają administratorów leśnych profili. Dzielą się doświadczeniami, wspierają działania promocyjne i doskonalą kompetencje w zakresie prowadzenia profili leśnych. Ponieważ jesteśmy w stałym kontakcie z administratorami, udaje nam się wypracowywać wspólne stanowiska i działania.
Miesięczny zasięg wszystkich fanpage’y prowadzonych przez Lasy Państwowe osiągnął zasięg 4,5 mln odbiorców.
Zespół Mediów przeprowadził skoordynowane akcje informacyjno-wizerunkowe, w które zaangażowane były leśne fanpage, polegające na przygotowaniu postu opatrzonego wspólnym hasłem, hasztagiem i opublikowaniu jego w tym samym czasie w ramach danej kampanii.
W 2019 roku zorganizowano kilka akcji, wspólnie z pozostałymi jednostkami LP, które posiadają swoje profile na FB: #piękniejszastronaleśnictwa; #1000drzewnaminutę; #sadziMY; #COP.
Kolejnym kanałem wykorzystywanym w komunikacji jest oficjalny profil LP na Instagramie. Ten największy społecznościowy serwis fotograficzny służy promocji piękna lasów pod zarządem LP, prezentacji pracy leśników i edukacji przyrodniczej. Profil obserwuje niemal 39 tys. osób, a zamieszczone tam fotografie zostały wyświetlone prawie 7 mln razy i zdobyły ponad 432 tys. polubień.
Najnowsze aktualności
Leśne atrakcje w publikacjach CILP
Leśne atrakcje w publikacjach CILP
Nie tylko podczas Światowego Dnia Turystyki, który jest obchodzony dzisiaj 27 września, warto pamiętać, że lasy są doskonałym miejscem wypoczynku. Przez cały rok oferują wiele atrakcji, zarówno miłośnikom pieszych wędrówek, jak tym, którzy wyruszają, aby zrobić piękne zdjęcia przyrody.
Światowy Dzień Turystyki został ustanowiony przez Światową Organizację Turystyki w 1979 r. Pomysłodawcy chcieli zwrócić uwagę na wpływ turystyki na lokalne społeczności, ich kulturę ale także na oddziaływanie polityczne i ekonomiczne.
Każdego roku dzień ten jest obchodzony pod innym hasłem, tegoroczny został poświęcony związkowi turystyki i nowoczesnym technologiom.
Wiele nadleśnictw wykorzystuje nowoczesne rozwiązania, przygotowuje aplikacje, które prezentują walory przyrodnicze danego regionu. Te mobilne przewodniki zawierają opisy atrakcji regionu czy infrastruktury turystycznej. Dla ułatwienia interesujące miejsca i obiekty zostały podzielone na kategorie, wśród których są m.in. najciekawsze zabytki, pomniki przyrody, leśniczówki, punkty odpoczynku i biwakowania oraz obiekty gastronomiczne.
Poszczególne punkty zawierają współrzędne GPS, do niektórych dołączono także audioprzewodnik. Aplikacje zawierają propozycje gotowych wycieczek: tras rowerowych, pieszych, nordic walking i konnych.
Warto pamiętać, że mobilne przewodniki często pełnią także rolę komunikatora pomiędzy turystami i służbami nadleśnictwa. Użytkownik może zgłosić np. nielegalne wysypisko śmieci, jest informowany o najważniejszych wydarzeniach w okolicy.
Leśne szlaki i propozycje wycieczek można poznać z tradycyjnych, papierowych publikacji wydawanych przez Centrum Informacyjne LP. Seria „Warto obaczyć” to siedem części, w których opisane są np. atrakcje Wielkopolski, Mazur czy Roztocza.
Osoby, które lubią spędzać swój czas wolny w mniej sztampowy sposób, mogą wybrać się szlakiem pomnikowych okazów drzew rosnących w Lasach Państwowych. Natomiast ci, którzy mają ochotę zaszyć się w leśnej głuszy i poznać tajniki obserwacji dziko żyjących zwierząt mogą przeczytać o nich m.in. w książce „Jak obserwować dzikie zwierzęta w lesie".
Lasy w całej Polsce są otwarte dla odwiedzających, w nadleśnictwach znajduje się doskonale przygotowana infrastruktura turystyczna.
Do dyspozycji odwiedzających tereny leśne oddano ponad 20 tys. km szlaków pieszych, blisko 4 tys. km szlaków rowerowych, a także ok. 7 tys. km szlaków konnych.
Turyści mogą się również zatrzymać na ponad 600 leśnych polach biwakowych i miejscach biwakowania. Wyodrębniono również ponad 400 miejsc w lesie i jego pobliżu, gdzie dozwolone jest rozpalanie ognisk.
Leśna oferta turystyczna www.czaswlas.pl
Samochody można pozostawić na ok. 3160 parkingach leśnych i miejscach postoju pojazdów. Do dyspozycji gości pozostaje 614 innych obiektów terenowych, także 36 ośrodków szkoleniowo-wypoczynkowych, ok. 130 kwater myśliwskich i ponad 200 pokoi gościnnych.
Ci, którzy chcą połączyć wędrówkę z edukacją przyrodniczą mogą wybrać się do jednego leśnych kompleksów promocyjnych. To w aż 25 miejscach na terenie LP istnieje możliwość zapoznania się z zasadami gospodarki leśnej, ale też kontaktu z przyrodą – bez większych ograniczeń wstępu i poruszania się po lesie – także dla osób niepełnosprawnych.